Followers

Thursday, January 12, 2012

kek moist coklat

Assalamualaikum dan selamat malam..

Ermm..dah lama betul aku tinggalkan blog aku yg satu ni sejak dah bertukar 'status' kan..heheh..mna tak nye bz memanjang aje so dengan malas nya aku nak buka laptop dan menaip,hari ni baru ada semangat kerajinan tu..heheh..tak nak cakap banyak,aku naj share kan satu resepi kek coklat yg tersangat lah moist dan dah tentu lah sodap..



Aku amik resepi ni dari Pakcik Mat Gebu tapi ada beberapa bahan yang aku letak dan ada yang aku olah..huhu..nasib masih menjadi tau..ok resepinya..

Bahan2

-1 cawan tepung gandum + 1/2 cawan tepung kek *
-1 sdb serbuk penaik*
-1 cawan gula perang (aku tak letak)
-2 biji telur
-1/2 cawan serbuk koko*
-1/2 sdb nescafe* (tak letak)
-1/4 cwn gula halus
-1 1/2 cawan mentega
-esen vanila

Ganache

-200 gm coklat masakan
-150 ml susu cair
-1 camca mentega

cara-cara

- Panaskan oven pada suhu 175 c.
-pukul mentega dan gula perang+gula hingga putih,kemudian masukkan esen vanila bersama-sama telur dengan satu persatu sambil terus memutar hingga adunan kembang dan gula hancur.
-Perlahankan speed dan masukkan tepung berselang -seli dengan susu cair hingga selesai dan sebati.
-Tuang adunan ke dalam loyang dan bakar 150 c selama 35-40 minit.



-Selamat Mencuba-



No comments:

Post a Comment