Followers

Monday, January 16, 2012

Pizza ciptaan ku..

Assalamualaikum dan selamat malam..




Sudah berapa lama aku tidak mengupdate apa-apa hidangan yang aku buat sepanjang aku bercuti panjanggggggg ni,yelah cuti tanpa gaji kot..hahaha..So minggu lepas memang banyak lah jugak aku buat hidangan macam agar2 coklat,chicken cop dan pizza tapi untuk kali ni aku nak shared kan pizza yang aku buat semalam.Jadi aku tak nak cakap banyak mehh aku berkongsi resepi yang aku dpat ni ok..


Bahan Doh
-200 gm tepung gandum (ak pakai 250 gm)
-125 ml air suam
-1 paket yis segera (11gm)
-2 sdb mentega (aku pakai 1 je)
-secubit garam
-1-2 sudu shortening
- 3 sdb gula


cara-cara
-Bancuh yis dan gula bersama air suam dan tunggu hingga berbuih.gaul garam bersama tepung gandum hingga rata kemudian buat lubang di tengah2 bahagian tepung tadi,tuang bancuhan yis bersama dengan air suam sedikit demi sedikit sambil mengaul higga sekata kemudian masukkan shorening bersama mentega dan terus menguli sehingga menjadi doh yang licin dan tidak melekat pada jari.uli selama 5-10 minit,doh yang sudah licin tadi diuli menjadi bentuk bulat dan dibiarkan rehat selama 40 minit atau doh naik 1 kali ganda.
-setelah itu tumbuk2 kan dih tadi bagi mengeluarkan angin kemudian boleh lah dicanai dalam anggaran 0.5 cm dan diletakkan di atas non-stick pizza pan.cucuk pada seluruh permukaan doh dengan garfu dan dibakar pada suhu 180 c selama 10-15 minit.






Bahan Topping.
-1 in spaghetti prego tradisional
-1 biji bawang besar
-kepingan ayam
-1 tin cendawan butang
-cheese monzarella dan cheese cheedar


cara-cara


-sapu sos pada permukaan doh pizza tadi kemudian boleh ditaburkan ayam,cendawan butang,bawang dan diakhiri bersama cheese monzarella dan cheedar.
-masakkan pizza selama 30 minit pada suhu 180 c.


*untuk topping ia terserah kepada kreteviti anda untuk menghias dan menguji rasa.



No comments:

Post a Comment