Followers

Thursday, April 26, 2012

Puding caremal tanpa Telur

Assalamualaikum..lamanya tidak bersiaran kan..kan..bukan nya apa sibuk sikit kot lagipon tengah memikirkan bila lah aku boleh dapat keja ni..huhu..sedih betul bila tengok orang lain pagi-pagi dah pergi kerja yang aku ni masih lagi dirumah,tak pelah lupakan sekejap benda tu semua sekarang ni aku nak shared kan satu resepi karemal tanpa menggunakan sebiji telur pon..huhu..selalunya mesti 5 6 biji kan..


Jadi aku pon apa lagi mencuba lah dan ternyata memang sedap lebih kurang sama rasanya dengan puding karemal yang ada telur tu..huhu..nah..nah..hasil yang aku buat..



sekumtum mawar karemal..huhu


Bahan gula hangus

- 3/4 cwn gula
-3 sudu besar air

Bahan A

- 7 gm agar-agar serbuk/agar-agar
- 4 cwn air
- 130 gm gula pasir

Bahan B

- 1 tin besar susu cair
- 2 sudu makan tepung kastard
- esen vanilla

Cara-cara

-Hanguskan gula di dalam kuali sehingga gula menjadi cair dan perang.masukkan air perlahan2 kacau sebati.tutupkan api
-Dalam periuk didihkan bhn A kemudian masukkan bahan B.kacau rata selama 5 - 7 minit @ sehingga adunan sedikit likat pekat.
-padamkan api.masukkan adunan dalam acuan berisi gula hangus.kemudian bekukan sebentar didalam peti ais dan boleh dihidang..






No comments:

Post a Comment